Menu Luk

Guide til bedre søvn

Der er ingen stress. Der er intet galt med helbredet. Du er sund og rask. Du sørger for at spise sundt. Du sørger for at få dine otte timers søvn. Dit liv har kvalitet. Du ser din familie ⓘ og dine venner. Du har et rigt socialt liv – fyldt med aktiviteter. Lige pludselig så sker der noget i dit liv, som kaster dig ud af rytmen. Du begynder at få problemer med at kunne sove. I første omgang kaster du dig det fra dig, fordi du ved, at det slet ikke er dig kun at sove i fire timer i døgnet.

Erkend problemet

Men efter et par uger, hvor du har lagt mærke til at du slet ikke får søvn nok, indser du, at du har søvnproblemer og har brug for en guide. Og du ved godt hvorfor. Den oplevelse, du har været ude for, har påvirket dig i sådan en grad, at dit sovemønster slet ikke er som det plejer at være. Hvad skal du gøre? Du har endnu ikke mod til at kontakte en læge. Angsten for at du bare får en recept på sovepiller bevirker, at du forsøger at løse søvnproblemet med et indrømme hvorfor du ikke kan sove. Du analyserer tankerne der flyver rundt i hovedet på dig i timevis hver dag. Et eller andet sted, synes du at det hjælper dig. Du tror at det gør dig stærkere, at du tør analysere og sige til dig selv, hvad problemet er.

På rette vej

Du er på rette vej. Men du er ikke professionel søvncoach. Og du er heller ikke psykolog. Du har dog læst lidt om at tankemylder kan føre til at det er svært at falde i søvn. Du forsøger derfor at dæmme op for det tankemylder, der melder sig hver aften. Sådan lige når du har lagt hovedet på puden. Som sagt er du på rette vej. Men spørgsmålet er: Hvorfor tager du ikke skridtet helt? Hvorfor henvender du dig ikke til en professionel coach, der kan hjælpe dig med dit søvnproblem?

Det kunne måske være det bedste du kan gøre for dig selv. Ikke kun fordi en søvncoach vil kunne hjælpe dig over søvnproblemet hurtigere end du selv kan. Men også fordi søvncoachen vil kunne hjælpe dig med et identificere helt nøjagtigt hvad det er, der fremkalder de forfærdelige tanker – om aftenen. Og det kan være vejen til, at du får løst et større problem, som en eventuel traumatisk oplevelse har fremprovokeret hos dig. Har du tænkt på det?

God søvn er livskvalitet

Det handler om, at du skal have din livskvalitet tilbage. Og ja, der er mange forskellige ”mirakelløsninger” at finde på internettet. Men dér skal du altså passe på. Du kan ikke vide, hvad der er i virkeligheden, ligger til grund for at dine nuværende søvnproblemer – og får du ikke professionel hjælp, så kan det sagtens tænkes, at du glider ud i en tangent, som er helt forkert. Derfor bør du få hjælp. Det kan nemlig godt tænkes at den traumatiske oplevelse, som har fremprovokeret din nuværende situation, slet ikke er grunden til, at du har problemer med nattesøvnen.