I mange år har jeg haft den opfattelse, at når man brugte søgemaskinerne på nettet – Bing, Google, DuckDuck og hvad de nu hedder – var det fuldstændigt op til dem at afgøre, hvilke hjemmesider der er på den første side og i hvilken rækkefølge. Det er det sådan set også, men jeg har for nylig erfaret, at der ligger mere bag end blot “tilfældigheder”. Og det synes jeg er spændende! Jeg fik lidt hjælp af min kammerat Morten til at få styr på, hvad det handler om. Og det har jeg så samlet en lille smule om her.
Det handler om synlighed
Faktisk er der masser af marketing og reklametanker bag det, man kan finde i søgemaskinerne. Ikke at der er noget galt i det såmænd – men det er altså ikke en neutral bibliotekar, der finder det frem, du søger efter. Og da slet ikke i Google, der har flere og flere annoncer.
Ikke alle er klar over, at de øverste efter en søgning er annoncer, for Google gør en masse for at det ikke skal være tydeligt. Se her:
1: Annoncer fra Google Shopping
2: Annoncer fra Google AdWords
På en mindre skærm såvel som på mobiltelefoner kan man overhovedet ikke se et eneste “normalt søgeresultat” uden at rulle ned. Men mange mennesker tror, at det er “oraklet Google”, der har valgt at vise de pågældende hjemmesider øverst. Det er heller ikke nogen hemmelighed, at Google tjener styrtende med penge på annoncerne, og at den indtjening stiger, jo mere de “skjuler”, at der er tale om annoncer.
Sådan er det jo bare. De kan gøre, hvad de vil, og det gør de så.
Hvad afgør så resten af Google-siderne?
Her har Morten henvist mig til et par hjemmesider, der faktisk fortæller ganske glimrende om, hvad der styrer det, du ser efter en søgning.
Det handler om at få andre hjemmesider til at linke til sin egen hjemmeside, da søgemaskinerne ser det som anbefalinger. Jo flere af disse anbefalinger, man kan få, jo bedre er det. Det er det, man også kalder for linkbuilding. Her er en artikel, hvor du kan læse, hvad linkbuilding er.
Og ja – det er bestemt noget, som de hjemmesider og webshops, der har succes, beskæftiger sig med. De fleste er nødt til at købe ekspertbistand for at få de vigtige links, der virkelig kan skubbe deres sider op i søgemaskinerne. Det kan du læse om her.
Teknik og mere teknik
Der arbejdes meget med noget, der blandt fagfolk omtales som “teknisk SEO“, og jeg skal være ærlig og sige, at jeg forstår meget lidt af det. Men jeg har da forstået, at det er vigtigt. Morten forklarer det lidt i denne stil til mig:
Det handler om at være så optimeret for brugerne som muligt samtidig med at Google har nemt ved at forstå siden. Lidt ligesom i for eksempel Le Mans, hvor man kun kan vinde, når kombinationen af de bedste kørere og perfekt teknik opnås.
Det giver jo sådan set meget god mening.
Jeg elsker at lære nyt, og jeg må da indrømme, at en god snak med Morten har lært mig meget. Jeg tror, det er et emne, jeg vil dykke mere ned i.